čtvrtek 26. května 2016

Moje dáma ze Suyapy

Otec Rejinaldo, Virgen de Suyapa a ja.
Neměla jsem tušení, že budu mít za "sousedku" patronku Hondurasu, také známou jako Virgen de Suyapa nebo Nuestra Señora de Suyapa.Bydlí hned za rohem v malém kostelíku, který pro ni postavili po prvním zázračném uzdravení, které se událo v 18. století. Dnes tu pro ni stojí obrovská bazilika.Ale hezky po pořádku.Jedná se o malou sošku z cedru, která ztvárňuje Pannu Marii. O jejím nalezení je mnoho historek, ale ta nejpřijímanější verze je, že rolník jménem Alejandro Colindres spolu s jeho synem objevili sošku, když se vraceli po práci na kukuřičném poli na hoře Piliguín na severovýchodě Tegucigalpy. Během návratu se setmělo a tak se  rozhodli přespat pod širým nebem. Jenže Alejandrovi se nespalo dobře a něco ho tlačilo do boku. Došlo mu, že na něčem leží. Popadl to a mrštil to stranou. Jenže když se opět uložil ke spánku, bodalo ho to znovu. Opět to vzal a hodil jak daleko jen svedl. Když se mu předmět napotřetí zabodl do zad, rozhodl se ho uschovat. Následujícího rána zjistil, že ulehl na maličkou sošku Panny Marie, kterou poté doma vložil do rodinného oltáře. Toto se údajně přihodilo v únoru roku 1747.Až roku 1768 se sošce připsal její první zázrak, zázračné uzdravení velkostatkáře, a začala budit zájem lidí.


Bazilika během výročí nalezní sosky Panny Marie.
Dnes se na výročí jejího naležení - 3. února - pořádají veliké oslavy, poutě s atrakcemi, ohromné trhy, poutě lidí přijíždějících z celého Hondurasu a prý až z celé střední Ameriky. Byla jsem ohromená. Lidi, kteří tu měli stánky se vším možným - od růženců, sošek, obrazů, oblečení, řemeslných výrobků, přes spousty smaženého jídla až po nádobí - v noci spali  na matracích na ulici, v křoví a na trávě okolo baziliky. A byli to i rodiny s malými dětmi i starými lidmi. A to tady v noci bývá zima.
Nebylo tu pořádně k hnutí, okolo baziliky se hemžily davy lidí a já neměla sebemenší chuť riskovat, že mě okradou, tak se omlouvám, ale fotky nemám.
Na to, že má pouhých 6,5 cm jí (sošce) lidi vzdávají velikou úctu za její přímluvy a chovají k ní city jako k vlastní matce. Byla jsem tím zprvu trochu šokovaná, pak jsem byla pobavená, když mi kamarád říkal, ať pro ni něco napíšu a nosím jí kytky a kamarádka mě povzbuzovala, abych si s ní vybudovala vztah.
Jenže po shlédnutí filmu Mary's land jsem si řekla, že kašlu na to, co je rozumný nebo směšný. A začala jsem více prosit o přímluvy Panny Marie. Modlit se téměř denně růženec. Budovat si s ní vztah. A cítím v sobě mnohem větší mír. Kdo prosí, tomu bude dáno, jak je psáno v Bibli. (Mar 11; 24) A já od Boha dostávám denně mraky požehnání.

Virgen de Suyapa

Žádné komentáře:

Okomentovat