středa 20. ledna 2016

Víla Amálka



Amália ve svém stánku před kostelem.
V pondělí jsem opět zakusila neskutečnou pohostinnost místních lidí. Marcia, jedna z Acogidos v kolečkovém křesle, má všude kamarády a známé, takže když jsem s ní jednou přecházela náměstí kvůli nákupu ovoce, musely jsme se stavit pozdravit Amálii. Usměvavá ženská, co už má vnoučata, která kolíbá na klíně mezi tím, co smaží, vaří ve svém stánku s honduraskými specialitami. Věnovali jsme si navzájem ovoce, poznala jsem její vnučku Moniku, ukázala mi, že mandarinky se tu jí se solí a s Marcií si povídaly a povídaly, až mi bylo zatěžko je odtrhnout.
Tuto neděli po mši jsme opět míjeli stánek, vřele na nás mávala a hned říkala, jak nás zítra zve na večeři, všechny. Já na to, že je nás celkem osmnáct a ona jen vehementně přikyvovala, že všechny. Že nám nachystá pupůsy, což je honduraská specialita z kukuřičné mouky. Jsou to placičky plněné sýrem, masem nebo fazolemi. Acogidos, jak slyšeli, že zítra večeříme pususy, celý večer nemluvili o ničem jiném a nepochybuji o tom, že Héctorovi, našemu největšímu jedlíkovi, se o nich i zdálo.
Takže jsme dnes nastrojení dorazili s celým osazenstvem, posadili se k plastovým stolečkům a Amália se dala do uplácávání pupůs pro nás. Já dostala smaženou yuku. Byla to vážně hostina, každý si přidal, kolikrát jen chtěl, k pití jsme dostali domácí limonády a ještě jsem poznala další milé nové tváře. Moc se mi to líbilo, natisíckrát jsme jim poděkovali, pomohli poklidit stánek, jak se stmívalo a Jonny s Héctorem naše hostitele pořádně poobjímali.

Bůh ať požehná můj obchod - jak říká zástěra Amálky.
Tenhle zážitek mě zase osvěžil, ukázal mi, jak štědří tu lidé jsou, dají i z toho mála, které mají a rádi se podělí. Bez očekávání, že z toho něco budou mít. A je zajímavé, že zrovna včera jsem četla úryvek z Bible, kde Ježíš mluví o přesně tomto:

„Potom se obrátil ke svému hostiteli: ‚Když pořádáš oběd nebo večeři, nezvi své přátele, bratry, příbuzné ani bohaté sousedy. Mohli by totiž na oplátku pozvat tebe. Když pořádáš hostinu, raději pozvi chudé, chromé, zmrzačené a slepé. Blaze tobě, neboť ti nemají čím odplatit, ale bude ti odplaceno při vzkříšení spravedlivých‘“ (Lukáš 15, 12-14)


Proto prosím o veliké požehnání pro naši vílu Amálku a celou její rodinu.

Čekající skupinka a smažená yuca na plotně. 
A limonáda k tomu. 
Moji papající miláčci.



1 komentář:

  1. Lenka:this is such a wonderful sharing! I was able to get it translated and loved your writing as well as the pictures. A very interesting quote from Jesus. Please stay safe and I hope to talk with you.

    OdpovědětVymazat